Pian on taas aika kun niin ihmiset kuin poliisit kaivavat esiin moottoripyöränsä ajokauden alkaessa. Suomen poliisi sai käyttöönsä jokunen vuosi sitten vanhentuneen kalustonsa rinnalle uutukaisen, mikä on yksi maailman tehokkaimmista sarjavalmisteisista moottoripyöristä.
Rikosmedia kaivoi tiedot esiin tästä yli 300 kilometriä tunnissa kulkevasta poliisin menopelistä, mikä suurella todennäköisyydellä tulee sinua ensi kesänä varmasti vastaan, mikäli liikut Suomen teillä.
Nopeutta ja tekniikkaa
Poliisin käyttöönsä saamat Kawasaki Ninja H2 SX SE -moottoripyörät ovat teknisesti samanlaisia kuin kenen vaan sellaisen kaupasta ostaessa. Poliisin käytössä oleviin moottoripyöriin ei ole tehty mitään poliiseille suunniteltuja tehon nostoja rosvojen kiinni saamiseksi, sillä tehoa moottoripyörästä itsestään löytyy monen moottoripyörän edestä.
Mekaanisesti ahdettu nelisylinterinen moottorissa on tehoa kaikkiaan huimat 147 kilowattia ja sen huippunopeudeksi on rajoitettu 300km/h. Vaihteita siinä on kaikkiaan kuusi, joiden vaihtamista kuin moottorijarrutuksiin armoa antaa luistokytkin, joka auttaa tarvittaessa nopeissakin moottorijarrutuksissa niin, ettei takapyörä pääse lukittumaan.
Painoltaan Kawasaki vastaa saman luokan moottoripyöriä sen painaessa 256 kiloa. Poliisitarvikkeiden lisääminen siihen tuo sille lisää painoa peräti 25 kilon verran nostan kokonaispainon ilman kuljettaa 280 kilon luokille.
Vaikka Kawasaki moottoripyörät ovat valmistettu Japanissa, niin kaikki siihen liittyvä poliisi-varustelu on täysin suunniteltu ja valmistettu Suomessa.
Huippuvarusteltu pikku toimisto
Tehokkaan liikkuvuutensa lisäksi Kawaskin Ninjoista löytyy sitä ajavalle poliisille valvontaa helpottavia järjestelmiä sekä laitteita. Moottoripyörään on sijoitettu niin etu- kuin takatutka nopeuksien valvomiseen. Lisäksi kaikki poliisiin Kawasaki Ninja -moottoripyörät ovat varusteltu keskinopeusmittauslaitteistolla sekä kolmella kiinteällä kameralla.
Nykypäiväisen tekniikan ansiosta moottoripyörästä voidaan jakaa reaaliajassa livekuvaa esimerkiksi hälytyskeskukseen tai muille lähellä oleville partioille. Pyörästä löytyy lisäksi Revika-ohjelmisto, eli automaattinen rekisterikilpien lukulaite.
Automaattinen laitteisto hälyttää moottoripyörän isolle näytölle automaattisesti, jos se bongaa liikenteen joukosta auton tai moottoripyörän, jonka rekisteritunnus on ilmoitettu jostain syystä Revikan järjestelmään. Tällaisia syitä voi olla esimerkiksi, että kulkuväline on varastettu tai sitä on käytetty rikoksen teon yhteydessä.
Pyörästä löytyy myös erikoisvalmisteinen tietokone joka kestää tärinää. Tietokoneeseen saa liitettyä erillisen näppäimistön sakkojen kirjoittamista varten. Jokaisessa pyörässä on myös oma pikku tulostin, millä sakkojen tulostaminen onnistuu vaivatta tapahtumapaikan päällä.
Suuresta laitemäärästä johtuen moottoripyörät ovat varusteltu myös kahden akun laitoksiksi. Yhteydenpito muihin poliiseihin tapahtuu salatun Virve-viranomaisradion kautta.
Mahdoton varastaa
Poliisi ei ole julkistanut tarkkaa määrää sen käytössä olevista Kawasakeista, mutta tiedossa on että pyöriä tuli ensimmäisessä satsissa parisen vuotta sitten yhden käden sormissa laskettava määrä, joten tähän päivään mennessä määrä on varmasti kasvanut kymmenen pyörän paremmalle puolelle.
Varkaiden on turha havitella varastavansa poliisien tehopakkausta ainakaan ajamalla, sillä niin laitteita kuin itse moottoripyörää ei saa käyntiin, ellei sen lukijaan syötä virkamerkkiään.
Katso tästä Tekniikan Maailma -lehden tarkempi esittely poliisin villistä menopelistä!
Lähteet: Poliisi, Mtv uutiset, Tekniikan Maailma, Iltalehti